Selasa, 9 April 2013

..tips jadi cikgu disenangi..




aku ni bukan banyak pengalaman sangat dalam bidang pendidikan
nak cakap lebih-lebih kang ada lak GC jeling maut kat aku lak haha
tapi dengan pengalaman ciput yang aku ada ni..
aku dapat la buat kesimpulan sikit-sikit

bukan mudah nak jadi cikgu yang disenangi oleh semua warga sekolah
aku akui nya..payah sgt nak cari keharmoniaan dengan warga sekolah
terlebih ramah dikatakan kaki ampu..
helloo aku bukan jenis kaki ampu okeyy
terlebih kekwat dikatakan sombong huhh!!
kalau aku dah tak suka orang tu aku boo layan je dia
aku sebolehnya takmo ade kaitan dengan manusia yang menyakitkan hati aku 
hehe.. manyampah nokkss..

bytheway..
tips-tips ni aku dapat dari omak ayah, encik lalink, lecturers, kawan-kawan sekerja..
 boleh lah aku guna pakai sepanjang aku bergelar pendidik

1) bekal kan diri kita dengan ilmu..
nak ajar budak kena buat research dulu tajuk kita nak bincang
sok-sok kang kita dimalukan oleh pelajar sebab kita tak tahu
haru bebb huhu..kredibiliti kena jaga

2) murah senyuman
jangan kedekut nak senyum..bukan kena bayor pun kan
kalau ada yang tak balas senyuman ko..jangan sentap
ko jangan senyum kat dia dah pastu..
(ajaran jahat skit..hehe..yela kekwat sangat piiidahhh)

3) penampilan kena jaga
pakai kemas-kemas 
baru budak buka mata wahhhhh cikgu syantekkk omel enchemm weiii
semangat depa nak belajar
takyah la pakai tumit tinggi 4 inci..
elakkan pakai baju jarang
jaga batas aurat
JIKA TIDAK: 
akan mengundang nafsu buas dalam kalangan pelajar (ini realiti skrg) 
jangan datang ke sekolah dengan bau kambing gurun
fenggsannnn budak-budak dalam kelas hehe

4) paling penting..kena jadi peramah
ni memang aku expert
haha..gila angkat bakul sendiri hiihi..
aku jumpa orang baru pun aku buat macam geng lama..
penting supaya orang akan selesa bila dengan kita..
sebab aku selalu fikir aku taknak orang buat " itu ini"pada aku..
jadi aku pun kena juga kena tak buat " itu ini" kat orang 
dengan pelajar pun selalu la tegur mereka bila berselisih 
jangan ego sangat..apa la sangat ambil hati diorang
aku suka gurau dengan budak-budak
selalu kalau jumpa diorang
" ha wakil rakyat nak ke mana..check kawasan ke..tengok rakyat sihat ke tak?" 
bengang je budak-budak tu hihi
peduli pe aku..it was a joke dear..
puji-puji la pelajar kalau depa buat pekara baik
kalau jahat macam hantu raya anak kepada jin aprit ko "belasah" la dia ikut kreativiti ko

5) jangan BZ body hal orang
ni pantang bagi cikgu-cikgu evergreen kat sekolah kalau korang ni cikgu baru
dey all akan pandang hangin je kalau ko tu bz body bila depa n the gangs bersembang..
pasang telinga jela korang..sampuk-sampuk tu tunggu korang da evergreen sikit ag..
boleh isi borang masuk group depa haha..

6) baik dengan staff
jangan cari gaduh dengan staff
amalkan cari budi bahasa budaya kita
kalau tak,  nenongnenong la korang dapat dengan gossip buruk pasal korang..
aku ngeri bab ni..rosak reputasi huhu

7) jangan terlalu rasa rendah diri
anda CIKGU..
walaupun anda baik dengan semua orang tapi anda kena faham tugas dan kuasa anda
jangan rendahkan martabat anda
ingatlah anda adalah seorang guru..
(hoho macam motivator lak)
yakin mesra tegas cekap saksama  haha

banyak lagi sebenarnya..tak larat nak tulis sebab esok nak sekolah aaaaa
encik lalink pun tak balik lagi la ni..
kuat betul dengan game badmintonnya 
kalau aku usik sikit sok-sok abg peluklah raket bila nak tidur
untunglah kalau dapat menang trofi tournament badminton hahha
terus encik lalink ni majuk..ala anjee nye dia..

cikgu yang disenangi mungkin akan dapat imbuhan macam ni daripada pelajar haha..


rezeki jangan ditolak..kuikui..
tapi seikhlasnya 
hadiah paling best anak-anak murid bagi pada seorang guru adalah
kejayaan dalam pelajaran
tak tergambar kepuasan hati kami sebagai seorang guru 
bila tengok pelajar berjaya..
harapan kami supaya anak-anak didik kami berjaya di dunia dan akhirat
aminnn..

walau sekadar bermula dengan  kenal ABCDE.......
kami dah bangga..itu kejayaan anak-anak murid



P/S: BY CIKGU ZAKRY DAN CIKGU ALIA =)


Tiada ulasan :

Catat Ulasan