Ahad, 24 November 2013

..pasang pagar gigi part 1..

ni cerita pending!!
lama dah aku duk fikir nak buat braces..
makan masa setahun u hehe
sampaikan kawan aku yang dah kawin dah beranak pinak pun dah haha
akhirnya ari khamis lepas aku nekad..!!
banyak perkara nak kena fikir sebelum buat keputusan ni
aku cerita prosedur dengan kosnya sekali..
sebagai pengkongsian dgn korg..
nanti bolehlah korg buat bajet..
aku pun dah buat bajet..kne banyak berjimat.. =)
first
sekali mintak izin ibu bapa..penting
selagi dibawah dorg, izin depa sangat penting
encik lalink awal-awal dah bagi green light
untung-untung aku boleh kurus sekali katenyeee jemah
tak abis-abis jeles tgk badan debab aku huwaaa,,
Alhamdulillah mak ayah dah bagi green light
tu pun selepas di pujuk lentok
ayah mak cakap buruk bebenor muka kakak nanti bila pakai
ampun mak.. haha
anak mak ayh ni omel sokmo..hoho
second..
bermulalah pencarian aku
(cam jebon je bunyinya haha)
cari klinik-klinik gg yang sesuai..ni yang ponek sikit guys..
tolak tepi klinik gg kerajaan sbb umur evergreen cam aku tak layak dah
FYI klinik kerajaan buat braces utk umur bawah 17 tahun jerww..huhu
nak buat kat klinik swasta, harga kne selidik sebaik-baiknya dulu
takut ada klinik yang mencekik mengketedarah harganya
tak berbaloi u..
survey banyak tempat dah..g sendiri klinik-klinik..tgk kat internet..kat fb..kol..
akhirnya jumpa gak dgn klinik yang sesuai
dekat taman melati utama, KL
not bad gak harga nya..almost rm5k for braces treatment
lebih kurang je harga yang ditawarkan oleh klinik gg lain
sekarangkan rawatan braces dah mahal..
so make sure korang fikir masak-masak sebelum terjebak dgn braces..
macam aku dah terlebih masak dah fikir haha
aku tak tahu la klinik gg lain korg kenal lagi murah
takde rezeki aku la tu kat tempat murah tu huhu
I is redha..
lagipun klinik ni dah dekat sangat dengan rumah aku..
senang nak g treatment..lagipun aku g sorg diri je..
selamat sikit kalau dah tahu tempat
service pun ok..doctor, staf mesra alam
Islamic clinic..tu yg penting..
tenang sikit jiwa den bilo fikir nak kne cabut gg..takut hoii
dah lah jenis penakut tahap kambing gurun duk dalam air! huhu
third
bermulalah konsultansi dengan dr azlina pasal rawatan nanti
masa ni la dia check gg aku n duk cerita prosedur rawatan
aku ngeri bila dia cerita bab kne bedah gg
mesra alam dr ni
tapi sayang, dr azlina dah tak de lepas second time aku g rawatan
sbb beliau g palestin bagi bantuan perubatan sob sob sob
pasni aku kne proceed treatment dengan dr liyana ma..
ok la dr perempuan..
4th
sebelum tu kena buat xray dulu..
tapi takde kat klinik ni...kne buat kat klinik lain
aku g buat dekat daya xray centre..
dekat bangunan dbkl sebelah stesen lrt bandaraya kat sogo tu
kosnya rm120..
ok la tu..cepat je result..tggu 1 jam dah dapat..
5th
semalam g klinik azlina balik nak serahkan xray..
pastu aku kne tampal gg yang berlubang yg bahagian bawah n cuci gg
bab cuci gg tak banyak sbb gg tak kotor pn..hikmah rajin buat scaling sendiri..haha (poyo di situ)
pastu dr liyana buat acuan gg aku..
punyalah payah nk kne nganga haha
aku ni spesies bukaan mulut kecil..
nak nganga luas-luas kang rabak lak hehe
berusaha sampai kuaq ayaq mata.. syangkek weh..
kosnya : rm275 (tampal, cuci, molding a.k.a acuan gg)
lepas tu buat appointment minggu depan
 nak cabut dua batang gg geraham dengan bedah gg taring bawah..
ni la bab paling aku ngeri..
apa nak buat..terpaksa..
next entry nanti aku cerita rawatan yang lain pulak..
kbai..


Tiada ulasan :

Catat Ulasan