Ahad, 30 Disember 2012

..adat..

biasanya selepas majlis akad nikah kita selalu tengok pasangan pengantin akan duduk di satu tempat yang dikhaskan untuk acara sarung cincin..rasa aku tu adat je kan..tapi untuk lebih yakinkan diri lagi.. so tadi aku google la pasal ni..
banyak pendapat yang diberikan oleh orang-orang masa aku blog walking blog mereka..sebab adat tu dah macam menjadi kewajipan kena buat je dalam masyarakat Melayu Islam sekarang..ermmm
yang paling aku tertarik adalah dari kata-kata nasihat Ustaz Azhar Idrus.. sape tak kenal ustaz ni memang laa nak kena cepuk hihi.. 

cenggini ustaz tu cakap..


Adat mencium dahi isteri selepas akad boleh ditukarkan meletakkan tangan di atas ubun isteri sambil 

membacakan doa ini ..iaitu sunnah rasulullah :) Mudah- mudahan dikurniakan keluarga yang sakinah 

mawaddah warahmah insyaAllah 






Maksudnya: “Ya Allah, aku bermohon kepadamu kebaikannya dan kebaikan yang Engkau ciptakan 

padanya dan aku berlindung padaMu daripada keburukannya dan keburukan yang Engkau ciptakan 

padanya”. [Abu Daud, Ibn Majah-sahih-]


p/s: yang baik kita ikut..yang tak baik jangan sesekali..amar makruf nahi mungkar..



Tiada ulasan :

Catat Ulasan