Selasa, 8 Januari 2013

..eh peah..modennya mung!!..

aku tak faham la..
masih aku tak faham 
puas dah aku fikir..

apakah yang dikatakan sebagai seorang yang berjiwa moden??
kat buku sejarah huraiannya pendek..kat blog n tenet ayat sastera sangat (ahee alasan..) 
adakah ciri-ciri di bawah mematuhi kriteria berjiwa moden dan up to date?..

duduk di bandaraya besar seperti KL..
pakai pakaian berjenama yang tak cukup kain
dedah aset..euwww..rugiiii..tak limited edition you..

" manusia itu diciptakan oleh Allah SWT BERBEZA..
takde yang sama walaupun seiras.. sekembar dan sebagainya" 

so..bangga lah sebab setiap kita dijadikan  sebagai seorang yang limited edition..
jangan jadikan kita sebagai barang bundle secondhand..

ni ha..
macam orang duk pakai seluar femes la ni..aku tak tahu apa namanya sebenar
tapi aku panggil seluar stokin..
ketat macam stokin je aku tengok..
heran aku  ..konfiden je sarung..td jumpa kat bawh flat.. makcik tahap nenek geleber pun pakai
sengsara gua tengok ayarkkkk..!!..
moden..ikut pesen zaman la ni ..katanya kunun..
apa lagi??
haa dengar lagu ompotih
kinja-kinja lompat-lompat kanggaroo..
wajib tengok wayang n konsert tetiap minggu
lepak kedai sampai ke malam
gesel-gesel ngan balak depan orang ramai
tangan 24 jam pegang hp, tab, galaxy updates pesbuk twitter..
korek gg pun boleh jadi new feed kat wall FB orang....alahai..

ohh itu kah?
itu antaranya la kot setakat aku tengok pada orang yang mengaku berjiwa moden..

yang paling tak boleh blah
ada pulak yang spesies  tidur sebilik dengan balak (tak sesuai nak bahasakan kekasih)
 ..apekah??
berkemban bagai depan balak..woww cam laki bini..phewwiittt 
cintan matikah??
macam tahap duk icu je muka kalo sesaat tak mampu tahan tak sentuh kulit balak..
cop haram jadah 
(ayokkk tak tahu..ni pok najib ajar cakap camni..aku tak ikut dia tapi tiru ayat dia je huhu) 
kahwin la peah oi..boleh gak melekat-lekat 24jam...cop halal..
orang pun tak berbulu tengok..

(cam hangin je aku ni kan..sabor haha..ilekss cikgu alia..kang anak murid baca tak ke haru..
ambil yg positif je ea anak-anak murid..sama-sama kita belajar jadi BAIK..huhu)


persoalanya ciri-ciri itu semua betul ker?
moden kah?

bagi aku secara peribadi
tu bodoh bengong namanya..
dah nama kau peah binti mamat..
binti tu tandanya anak kepada orang Islam..
Islam
eh mengaku Islam??
cara hidup Islam macam tu kah ajaran nya
kalau aku yang tak de ikatan pape ngn kau ni sedih je tengok..
mak ayah kau lagi lah.. makan hati ulam jantung..
nak buat kenduri pun tak lalu..kot..

kita dah dewasa..
fikirlah sikit..

aku bukan ustazah nak nasihat orang guna hadis n nas al-Quran  bagai
aku banyak khilaf gak sepanjang suku abad hidup kat muka bumi ni..
tapi kita ni dikurniakan akal..fikirlah mana baik mana buruk
hidup bukan sekejap..

sok-sok kalau oksigen tak sampai kat otak lebih daripada 4 minit.. 
(eh ayat ni macam kenal..owh td aku baru ajar anak murid bab respirasi haha..)
terus mati tak sempat nak menyesal dah peah oii..tak takut ke?
aku takut..jom kita sama-sama berubah..jd baik..bukan jadi tolol..huhu

p/s: hidup makin mencabar..godaan dunia makin banyak..
jauhkanlah aku dan keluargaku dari merasai hari kiamat semasa masih bernyawa..tak sanggup merasai dan tengok ketakutan itu..huhu..matikan kami dalam keadaan beriman kepadaMu Ya Allah..amin


Tiada ulasan :

Catat Ulasan